Martie: Mărţişorul la Liceul Tehnologic Nr. 1 Dobrești
În ziua de 1 Martie, românii celebrează sărbătoarea Mărţişorului, triumful primăverii asupra iernii, obiectul cu şnur alb şi roşu fiind un simbol al reînnoirii timpului şi al renaşterii naturii.
În timpul geto-dacilor, anul nou începea la 1 martie. Astfel, luna Martie era prima lună a anului. Calendarul popular la geto-daci avea două anotimpuri: vara şi iarna. Marţisorul era un fel de talisman menit să poarte noroc, oferit de anul nou împreună cu urările de bine, sănătate, dragoste şi bucurie.
În vechime, pe data de 1 martie, mărtisorul se dăruia înainte de răsăritul soarelui, copiilor şi tinerilor – fete şi băieţi deopotrivă. Şnurul de mărţişor, alcătuit din două fire de lână răsucite, colorate în alb şi roşu, sau în alb şi negru, reprezintă unitatea contrariilor: vară-iarnă, caldură-frig, fertilitate-sterilitate, lumină-întuneric.
Şnurul era fie legat la mână, fie purtat în piept. El se purta de la 1 martie până când se arătau semnele de biruinţă ale primaverii: se aude cucul cântând, înfloresc cireşii, vin berzele sau rândunelele. Atunci, mărţisorul fie se lega de un trandafir sau de un pom înflorit, ca să aducă noroc, fie era aruncat în direcția de unde veneau păsările călătoare, rostindu-se: “Ia-mi negreţele şi dă-mi albeţele”.
Cu timpul, la acest şnur s-a adăugat o monedă de argint. Moneda era asociată soarelui. Mărtisorul ajunge să fie un simbol al focului şi al luminii, deci şi al soarelui. Cu banul de la şnur se cumpărau vin roşu, pâine şi caş proaspat pentru ca purtatorii simbolului de primavară să aibă faţa albă precum caşul şi rumenă precum vinul roșu. Unele legende populare susţin că mărţisorul ar fi fost tors de Baba Dochia în timp ce urca cu oile la munte.
În zilele noastre, valoarea mărţișorului începe să fie dată doar de creaţia artistică. Obiectul cu şnur alb-roşu se confecționează din orice şi poate să aibe semnificaţii multiple.
Semnificația mărțișorului a fost onorată și la școala noastră, unde elevii claselor primare și de gimnaziu au confecționat frumoase minunății mici, care au constituit obiectul unei expoziții. Dintre clasele participante, locul I a fost ocupat de CP A și III B, iar la gimnaziu de clasa VA.
În același context, ziua de 8 martie, dedicată gingașelor doamne și domnișoare, a fost onorată prin activități de cântec, poezie și scenete hazlii. Elevii clasei pregătitoare A îndrumați de prof. Aurina Covaci și clasa a IV-a A cu d-na prof. Ana Popa au realizat programe artistice tematice.
Prof. Aurina Covaci